Monday 20 February 2017

Mampukah Melangkah

Setiap insan tu diuji dengan berbeda beda
Setiap penulisan ku banyak merujuk pada pengalaman diri dan muhasabah diri
Kala ini, aku diuji dengan 3 perkara

Pertama, rezeki nikmat yang diambil. Aku masih kuat.
Kedua, melihat keadaan ibuku. Sakit tidak diketahui, kadang2 di dada, dlm perut, tulang. Habis ubat ditelan, semua doktor dijumpai.. Aku rapuh.
Ketiga, persahabatan dan pengorbanan.

Bisakah ku melangkah
Mendengar kata2, Allah tak menguji seseorang jika kamu tak bisa membendungnya..
Tapi aku sudah rapuh.

AKU menjadi harapan untuk menjaga permata.
Seakan masa yg tepat
Allah bagi utk berehat dan pulang
Kembalikan hati yg rapuh

K.shira berpesan ia seolah dugaan itu datang dgn masa sesuai, satukan abadikan..ambil yg jernih..percaya kan Tuhan..

Ibu berpesan,
Fikirkan kebaikan dirimu dahulu, barulah menolong orang lain. (Contribute to ngo)
Aku berfirasat semakin byk aku menolong orang, makin mudah Allah akan menolong hambaNya.
Sememangnya, dua tiga abad ini seribgkali mendahulukan orang lain terlebih dahulu baru dri sendiri..

Kini, aku seringkali pergi dan balik ke kampung
Seakan KL dan Kelantan itu tak lebih 90km
Dalam satu minggu aku sudah membuat 2 loops

Aku bukan insan yg sering mengadu pada siapa2..di laman sosial atau sebagainya
Cuma yg terdekat dan terpaksa..
Cuma kali ini, seakan berat
Seperti tak tertanggung.

Semoga dipermudahkan segala urusan satu per satu.
~Fainna maal usri yusra~





1 comment: