Friday 4 November 2016

TEKNOLOGI, RAKAN @ MUSUH..

Semalam saya bertemu lutut bersama naaibah kesayangan..sebelum ke destinasi iaitu Masjid UPM dari tempat kerja dalam pukul 6.10 saya bertolak..kebiasaannya saya ke sana dengan laluan dalam dan selalu jem..saya nak elak jem tu, google map lalu highway.. namun, cam bese kita sesat sebab ikut map sgt..hahhaah..putar2 bayar tol 3x sebab kne u-turn..namun aku tak tewas kat situ..yakin ni ujian Allah bagi..bukan sesenang nk menuntut ilmu tu..ni baru sikit kot ita..kawal perasaan marah..padahal klau ikutkan dekat je wei..20 mnt tu leh sampai..tapi dissebabkan ketidaksabaran kita, was2/tak yakin dengan diri sendiri (da tgok sign board, masih nk follow map) dan terlampau bergantungnnya dengan teknologi..jadila mcm ni..

Insaf jap, Nauzubillah..memang kita sangat2 bergantung pada teknologi ni..sampaikan bole sesat..setiap masa habiskan dengan whatsapp, facebook, instagram, telegram, email, chat itu ini..amek gambar post..siap edit..ni semua drama je..not naturally..dats why kita x suka edit2 gambar sbb not natural..boneka, patung..klau post gambar pon sebab dats place tu unik dan punya citer tersendiri..

Teknologi ni kita, yezza, manusia yg buat..so, why kita agungkan sangat sampai tak leh nak berenggang dengannya..bukannya mukjizat pon..kadang2, kita bole leka dalam ibadah sebab hp sehinggakan kat masjid lena letak sign board..'silent your phone'..wow, besar impact kan! sebab phone sola tak khusyuk..ish3

Aku pon salah seorang yang jadi mangsa..tapi bila kejadian smlm aku mula muhasabah diri..why why why my friends.. benda ni tak sepatutnya berlaku.. mana kewarasan akal sampai realiti pon kau sanggup sangkal dan percaya pada teknologi..ia bukan Tuhan..

Sama2 kita sedarkan diri ini supaya berpijak pada realiti..kepercayaan yakin pada yg nyata.. kita lihat..sekian 😊😉😘😍

No comments:

Post a Comment